Inspiratie, Informatie, Arta, Creativitate, Sanatate
Acasa
Sanatate
Gastronomie
Diverse
Animale
Video
» Acasa   » Sanatate » Care sunt cele mai sanatoase uleiuri pentru gatit  
Publicitate
Care sunt cele mai sanatoase uleiuri pentru gatit
Dupa multe studii si informari am facut un top al celor mai sanatoase uleiuri pe care ar trebui sa le folosesti in bucatarie.
Daca esti confuz ce ulei sa folosesti pentru gatit, atunci esti in asentimentul nostru.

Grasimile saturate sunt daunatoare sau sanatoase ?
Diferenta intre grasimile polisaturate si cele monosaturate conteaza ?
Este daunator daca incalzim uleiul de masline la temperature inalte ?

Ei bine la aceste intrebari si multe altele vom incerca sa va raspundem mai jos.

Sa incepem cu cateva lucruri pe care trebuie sa le stiti inainte sa alegeti un ulei pentru gatit:

Toate uleiurile sunt bogate in calorii
Fiecare lingura de ulei are in general aproximativ 120 de calorii si 13 grame de grasime. Nu exista ulei “magic” cu mai putine calorii ca si restul, dar ce este important la fiecare ulei in parte, este compozitia acestuia. Fiecare are un raport unic de grasimi monosaturate si polisaturate.

Acest raport face ca uleiurile sa fie: lichide sau solide, cat de bine rezista la temperaturi inalte si ce efecte are asupra organismului.

Alege uleiul preset la rece daca este posibil
Uleiul preset la rece inseamna ca uleiul este presat la temperaturi joase, ceea ce inseamna ca pastreaza toate aromele si substantele nutritive.

Tine cont de rezistenta la temperaturi inalte
Vei stii cand uleiul incepe sa-si piarda calitatile, cand acesta incepe sa scoata fum alb cand este incalzit.
Unele uleiuri rezista foarte bine la temperaturi inalte, recomandate pentru prajit, altele fiind doar sanatoase consumate la rece, pentru salate.

Alege uleiuri cu procent mare de grasimi monosaturate
Cand uleiul este expus caldurii si oxigenului acesta incepe sa se oxideze, dezvoltand diferiti compusi daunatori pentru sanatate. Pot ridica tensiunea arteriala, creste colesterolul si riscul bolilor de inima. 
Din cauza compusilor chimici, grasimile monosaturate sunt mult mai putin sensibile la caldura si oxigen fata de grasimile polisaturate.

1. Uleiul de Masline

© pixabay
Grasimi: 77% monosaturate, 9% polisaturate, 14% saturate
Facut din: masline
Rezistent la temperaturi de: 190-240 grade Celsius

PRO: bogat in polifenoli, un compus antioxidant cu proprietati anti-inflamatorii, care poate ajuta la prevenirea cancerului si imbunatateste functia cognitiva si memoria.

CONTRA:
Nu este foarte rezistent la temperature inalte. Deci nu este intotdeauna perfect pentru gatit.

Nota: Alege uleiul de masline Extra Virgin (nerafinat) pentru salate si cel Virgin (tot nerafinat) pentru gatit.

2. Uleiul de Rapita

© pixabay
Grasimi: 61% monosaturate, 32% polisaturate, 7% saturate
Facut din: seminte de rapita
Rezistent la temperaturi de: 205 grade Celsius

PRO: Acest ulei are de toate. Bogat in Omega 3, compus din monosaturate in cea mai mare parte, rezista la temperature inalte.

CONTRA: aproape toate culturile de rapita din SUA sunt modificate genetic. Asa ca alege uleiul organic.

La prelucrarea uleiului de rapita non-organic se foloseste un solvent chimic numit hexan, dar urmele de hexan gasite in produsul finit nu amenita sanatatea.

3. Uleiul de Avocado

© pixabay
Grasimi: 71% monosaturate, 13% polisaturate, 12% saturate
Facut din: Avocado
Rezistent la temperaturi de: 205 grade Celsius

PRO: Un alt ulei cu un procent mare de monosaturate si rezistent la temperaturi inalte, deci ideal pentru gatit. Este de asemenea plin cu Vitamina E care ajuta sistemul imunitar.

CONTRA:
Poate fi destul de scump.

4. Uleiul de Nuci
Grasimi: 23% monosaturate, 63% polisaturate, 9% saturate
Facut din: Nuci
Rezistent la temperaturi de: 70 grade Celsius

PRO: Unul din putinele uleiuri care ofera o cantitate echilibrata de Omega 6 si Omega 3

CONTRA: Cantinutul mare de polisaturate il face predispus la rancezire. Nu este indicat pentru gatitul la cald.

5. Uleiul de Alune
Grasimi: 48% monosaturate, 34% polisaturate, 18% saturate
Facut din: Alune
Rezistent la temperaturi de: 230 grade Celsius

PRO: Este foarte rezistent la temperature inalte.

CONTRA:
Cateodata se folosesc chimicale pentru obtinerea lui. De aceea alegeti tipul: “roasted” (prajit) sau “expeller-pressed” (turta presata).

6. Uleiul de Floarea Soarelui
Grasimi: 16% monosaturate, 72% polisaturate, 12% saturate
Facut din: Seminte de Floarea Soarelui
Rezistent la temperaturi de: 225 grade Celsius

PRO: Rezistent la temperature cu gust neutru care se preteaza la multe feluri de mancare.

CONTRA: Este aproape in intregime compus din Omega 6. Trebuie urmat echilibrul dintre Omega 3 si Omega 6

7. Uleiul de Palmier
Grasimi: 39% monosaturate, 11% polisaturate, 50% saturate
Facut din: Fructele Palmierului
Rezistent la temperaturi de: 235 grade Celsius

PRO: Bogat in Vitamina E si anti-oxidantul beta-caroten.

CONTRA: Are un procent ridicat de grasimi saturate. Nu este recomandat de aproape nici un nutritionist.

8. Uleiul de Cocos
Grasimi: 6% monosaturate, 2% polisaturate, 92% saturate
Facut din: Fructele Palmierului
Rezistent la temperaturi de: 175  grade Celsius

PRO: Uleiul de cocos este compus dintr-o grasime saturata speciala. Aceasta grasime speciala este rapid absorbita de ficat si folosita ca energie in loc sa fie depusa ca grasime.

CONTRA: O optiune mai buna ca si untul, dar pentru o inima sanatoasa tot nu poate concura cu monosaturatele din uleiul de masline.


Publicitate
Te-ar putea interesa si
12 alimente pentru o viata lunga si sanatoasa
12 alimente pentru o viata lunga si sanatoasa
208
Cum poti sa stii daca ai lipsa de Vitamina D in organism
Cum poti sa stii daca ai lipsa de Vitamina D in organism
182
Aspirina: Beneficii si Riscuri Pentru Sanatate
Aspirina: Beneficii si Riscuri Pentru Sanatate
111
Intoleranta la Gluten. 10 Semne care iti pot indica faptul ca esti sensibil la gluten
Intoleranta la Gluten. 10 Semne care iti pot indica faptul ca esti sensibil la gluten
1859
Usturoiul din China. De ce ar fi bine sa evitati consumul de usturoi chinezesc
Usturoiul din China. De ce ar fi bine sa evitati consumul de usturoi chinezesc
2895
GELATINA: 10 lucruri interesante pe care nu le stiai despre gelatina
GELATINA: 10 lucruri interesante pe care nu le stiai despre gelatina
614
Cofeina poate fi cheia longevitatii. Nu evitati o ceasca de cafea.
Cofeina poate fi cheia longevitatii. Nu evitati o ceasca de cafea.
1166
Bacsisuri Generoase. Cateva dintre cele mai mari bacsisuri lasate
Bacsisuri Generoase. Cateva dintre cele mai mari bacsisuri lasate
387
Pisicile si secretele lor. Ce amanunte fascinante ascund aceste animale
Pisicile si secretele lor. Ce amanunte fascinante ascund aceste animale
630
Usturoiul din China. De ce ar fi bine sa evitati consumul de usturoi chinezesc
Usturoiul din China. De ce ar fi bine sa evitati consumul de usturoi chinezesc
2895
Publicitate
AskAbout.ro  |   Sanatate   |   Gastronomie   |   Diverse   |   Animale   |   Video   |   Politica de Confidentialitate   |